March 19, 2011

მივიწყებული წარსულიდან...: სამანელები

ავტორი გეგა არდაზიშვილი. 
გამოყენებული წყარო გიორგი ცოცანიძე, თუშური ქრონიკები
უკანასკნელ სამანელს თავისი წარსული არასოდეს უნანია მან სამანის მეთაურების - ადამ ბობღიაშვილისა და მიხეილ იმედიძის - მოჭრილი თავები ნახაღალატიცათი წელი გადასახლებაში გაატარამერე კომუნისტურ პარტიაში შესვლას
სთავაზობდნენმაგრამ დაწყებულ საქმეს ვერ აკადრაშეთქმულების გაცემის შემდეგ ‘’სამანელები დაიქსაქსნენ’’

უსტად 60 წელი გავიდა მას შემდეგრაც 1941წლის სექტემბერში პოლიტიკური ორგანიზაცია ,,სამანის’ შეთქმულება გასცეს როგორც ცნობილია ორგანიზაცია,,სამანი” (ეს სიტყვა თურმე ასე იშიფრება-საქართველოს აყვავებისათვის მებრძოლი ახალგაზრდა ნაციონალისტთა ინტერნაციონალი) 1941 წლის ზაფხულშიშეიქმნა თბილისის სახელმწიფო
უნივერსიტეტშიპროფესორ მიხეილ ზანდუკელის ხელმძღვანელობით და მალე ეს მოძრაობა ფართოდ გაიშალა ქვეყანაშიორგანიზაციის მიზანი
იყო საბჭოთა წყობილების დამხობასაქართველოს განთავისუფლება რუსეთისაგან რუსეთ-გერმანიის ომიდან ხალხისა და ქვეყნისათვის უვნებლად გამოყვანა.
,,სამანის” ერთ-ერთი ყველაზე მძლავრი ორგანიზაცია მთათუშეთში მოქმედებდამას მეთაურობდნენ მიხეილ ზანდუკელის ასპირანტი გიორგი ქადაგიძე,პოეტი ადამ ბობღიაშვილიგოგი ქააძე და მიხეილ იმედიძეთბილისში შეთქმულების გაცემის შემდეგ ,,სამანელები” დაიქსაქსნენ და იძულებულნი გახდნენიატაკქვეშეთში ემუშავათთუშთა მეთაურებმა რაზმებით თავი მთათუშეთს შეაფარესსადაც ანტისაბჭოთა პროპაგანდა გააჩაღეს.
იმ დროს გოგალე ხოხიაიძე 17 წლის შინსახკომის რაზმელი ბიჭი იყო. ,,სამანელებთან’’ გასაუბრების შემდეგ შეთქმულებს ისიც შეუერთდამოხუცი იხსენებს,რომ ყველა მამაკაცივინც თუშეთში ცხოვრობდა სულით ,,სამანელი’’ იყო-ორგანიზაციას გულშემატკივრობდნენ დაროგორც შეეძლოთეხმარებოდნენ კიდეც.
გოგალე ხოხიაიძე: ` 1942 წლის შემოდგომაზე ორგანიზაციის მეთაურები თუშეთშისოფელ დოჭუშიჩემს სახლში გადმოვიდნენ საცხოვრებლადდოჭუთუშეთშის ცენტრ ომალოდან უფრო მოშორებული და უსაფრთხო ადგილი იყოპირველი კრებაც ჩვენი სახლის ეზოში გამართესკრებას 50 კაცი ესწრებოდადა გაგვაცნეს ორგანიზაციის წესდებაშემდეგ კი ,,სამანში” გაწევრიანებას მოვაწერეთ ხელიშეთქმულების ჩახშობის შემდეგ ყველა-22 კაცი ვისაც ხელიგვქონდა მოწერილიგაგვაციმბირეს.
კრების აზრი ასეთი იყოსაქართველოში ,,სამანის’’ ყველა ორგანიზაციას ერთნაირად უნდა დაეწყო გამოსვლები და ეროვნული მოძრაობავუცდიდითცენტრიროდის გვაცნობებდა აჯანყების ნიშანსამასობაში ხელისუფლებმა ჩვენი შემორიგება სცადეს მაგრამ ,,სამანის’’ ხელმძღვანელობამ სასტიკი უარი შეუთვალა.ამის შემდეგ დასმენილთა დაპატიმრება დაიწყეს.
დამსმენი და გამცემი ბევრი იყოგაიცა ბრძანებარომ ,,სამანის’’ მეთაურები დაეხოცათიძულებულნი გავხდითშინსახკომის რაზმებისაგან დასაცავადსოფელი გაგვემაგრებინაამავე დროს თბილისში ორგანიზაციის მთავარ შტაბთან დაკავშირებაც ვცადეთმე ორ მოკავშირესთან ერთად გამაგზავნეს ბარში,სადაც უნდა გვენახა თელავის ,,სამანის’’ ხელმძღვანელი კიმო ლაგაზიძერომელიც თავის მხრივშეგვახვედრებდა მთავარი შტაბის ერთ-ერთ წარმომადგენელსმაგრამ აღმოჩნდარომ ლაგაზიძემ 3 დღის წინ აეყვანათ.
მე ისევ მთათუშეთში დავბრუნდიიქ უკვე დიდი არეულობა იყოორგანიზაციის ომალოს შტაბმა გვაცნობა რომ თელავის ჩეკას უფროსისალიოშა კვაშალისხელმძღვანელობით შინსახკომის 250-კაციანი რაზმი ყადორის გზით შემოვიდა ომალოშიდიკლოსა და შენაქოში მდგომი ჯარებიც ომალოში გადმოისროლეს.სასწრაფოდ ჩატარდა ორგანიზაციის კრება და გადაწყდარომ უფროსობა ბარისაკენ უნდა წამოსულიყობარში უფრო ადვილად დაიცავდნენ თავსუფრომეტი გასაქანი ექნებოდათბოლოს და ბოლოსტყეს მაინც შეაფარებდნენ თავს. ,, სამანის’’ მეთაურების გამგზავრება გასაიდუმლოებული იყოყოველშემთხვევაში ჩვენ ასე გვეგონაბობღიაშვილისა და იმედიძის თავების მომჭრელს თუშებმა ,,მეხაშე’’ შეარქვეს.
,,სამანური’’ მოძრაობის მკვლევარიმწერალი როსტომ ჩხეიძე თავის წიგნში ,,დაწყევლილი თაობა’’ ერთგვარ პარალელებს ავლებს 1924 წლის აჯანყებასა და1941-43. შეთქმულებას შორისგანსაკუთრებით გულში ჩამწვდომი არის ამაზრზენი ეპიზოდირაც ღალატის დაგვირგვინების საზარელ სიმბოლოდ იქცა: 1924 წლის ეროვნული გვარდიის უფროსისვალიკო ჯუღელის ტანსაცმელი მის მკვლელს ვინმე ჩეკისტ ზარგინავს ერგოხოლო ,,სამანელთა’’მოთავეებს ისტანისამოსი-თუშ მეცხვარესსვიმო ღუბაქელიძესრომელმაც მოკლულ ადამ ბოღიაშვილსა და მიხეილ იმედიძეს თავები მოაჭრა.
რაც შეეხება ,,სამანელთა’’ მეთაურების მკვლელსმათე წვერაიძესიგი დეზერტი იყო ჩეკამ ამ საქმეში გამოიყენა შემდეგ დეზერტირმა აპატიაიმასაცამბობდნენრომ წლების შემდეგ ისევ ჯიუტად იმიორებდაის სახლი რომ შემთხვევით გაცოცხლდესისევ დავხოცავდიომათე წვერაიძის და სოფო კიიხსენებს : `იმ ამბების მერე ძალიან გულჩათხრობილი გახდაამ თემაზე საუბარი საშინლად არ უყვარდამხოლოდ სიმთვრალეში წამოსცდა ერთხელისინიყაჩაღები იყვნენ და საკუთარ თავს დააბრალონრაც მოუვიდათოშეიძლება ცოლს მოუყვა ყველაფერიმისი შიშით ჩემი რძალი მაინც ვერაფერს იტყოდა’’.
როსტომ ჩხეიძის მიერ მოძიებული ერთ-ერთი ვერსიითმათე წვერაიძე შეიძლება არც ყოფილიყო მკვლელი-ბობღიაშვილი და იმედიძე ჩეკისტებმა დახოცეს,წვერაიძემ კი მკვლელობა თავის თავზე აიღო-როგორც ჩანს ხელისუფლებას ასე უფრო აწყობდაყველა ვერსიას აქვს არსებობის უფლებათუმცა წვერაიძიესბრალდება არ მოუხსნეს-ამ ქვეყნიდან ის მკვლელის სახელით წავიდა და საიდუმლოც (თუ მართლა რაიმეს მალავდათან წაიღო.
გოგალე ხოხიაიძედოჭუდან 1993 წლის 21 თებერვალს გავიდა ,,სამანის’’ მეთაურთა რაზმიადამ ბობღიაიშვილიმიხეილ იმედიძეგოგი ქააძეარჩილკიტოშვილიდეკანოზ თავბერიძე და გამცილებელი-პეტო და ბიჭიკო ბუჟაიძეებიიმავე დღეს ჩეკას უფროსმა კვაშალმა მათ თორმეტკაციანი მდევარი დაადევნაომალოდან. ,,სამანელთა’’ რაზმი საღამოს თორღვას აბანოს თავში დაბანაკდაღამით ორ ჯგუფად გაიყვნენ და დასაძინებლად ცალ-ცალკე წავიდნენმდევარიდილით დაესხა თავსერთი ჯგუფი-ბობღიაშვილითავბერიძე და იმედიძე ამოხოცეს მეორე ჯგუფმა ზვავის ქვეშ მოასწრო მიმალვა და მხოლოდ მეოთხე დღესდანებდნენცნობილიამას მდევარი თუშების დანახვაზე აღმოხდა: ,,ყოჩაღ თუშებოგაიმარჯვეთ თუშებზე’’.
სამივე ,,სამანელი’’ წვერაიძემ მოკლაღუბაქელიძემ კი თავები მოაჭრაეს ჩეკას უფროსმა კვაშალმა მოითხოვა იმის დასტურადრომ ,,სამანელები’’ მართლამოკლულები იყვნენთავმოჭრილ ბობღიაშვილსა და იმედიძეს გრძელი წვერი ჰქონდათამ წვერებით მოჭრილი თავები ზურგჩანთაზე დაკიდეს და პოეტიარჩილ კიტოშვილი აიძულეს სოფელ ხისოდან ომალომდე ეტარებინამე ეს ყველაფერი თვითონ არ მინახავს , მიამბესჩვენ ამ დროს საპატიმროში ვისხედითნარჩომაანთ ბოსელშიბოსლის თავზე კვაშალს ჰქონდა შტაბიერთ დღესაც ლაპარაკი მოგვესმადაპატიმრებულები მოიყვანესო.
ომალოში კვაშალმა მეორე დღესვე მოიწვია თუშეთის ოთხივე ხეობის მოსახლეობის კრებახალხს მოჭრილი თავები აჩვენეა შესაშინებლად-ვინც გაიმეორებსიგივე დღე მოელისოშემდეგ კი კვაშალისვე ბრძანებით საბერაცოს გორიდან ალაზნის ხეობაში დააგორესმოკლულთა ტანები იმდენ ხანს ეყარა მკვლელობისადგილასვიდრე მათგან ძვლებიღა არ დარჩამერე ვიღაცამ ერთი ძვალი ბობღიაშვილის დედას ჩამოუტანამან კი მალულად დამარხა ეზოში.
შეთქმულების მონაწილენი გაასამართლეს მუხლითშეიარაღებული აჯანყება ხელისუფლების წინააღმდეგმათ უმრავლესობას მუდმივი გადასახლებამიუსაჯესმათ შორის გოგალე ხოხიაიძესაც.
ხოხიაიძე : `შვიდი კაცი ერთი ეტაპით წაგვიყვანესჩაგვიყვანეს კრასნოიარსკშიმაგრამ მესამე დღეს უკანვე გამოგვაბრუნესამბობდნენ თითქოსიაპონიასთან ომი უნდა დაწყებულიყო და პოლოტიკური პატიმრების იქ ყოფნა არ აწყობდათჩამოგვიყვანეს ასტრახანშიჩემთან ერთად მყოფი ექვსითუშიდან ხუთი ასტრახანში დაიღუპაერთი-იორამ ქააძე სხვა ბანაკში მოხვდახოლო მე მოგვიანებით ჩრდილოეთ ურალში გადამიყვანესმოლოტოვისოლქშიისეთ ტყეებში ვმუშაობდით ცას ვერ დაინახავდიხე-ტყეს ვამუშავებდითბოლო სამი წელი ყაზახეთშიყარაგანდაში ვიყავი პოლიტიკურ ბანაკშისულათი წელი გავატარე გადასახლებაშიბანაკში ჩემი ნომერი იყო IX-184‘’. 1956 წელს გაანთავისუფლეს და მაშინვე მშობლიურ სოფელსქვემო ალვანს მოაშურა,მაგრამ ნათესავმა იურისტმა ურჩია უკან გაბრუნებულიყოწავიდა ისევ ყაზახეთში და 1985 წლამდე ყამირზე მუშაობდა. 22 წელი მხოლოდ ერთ სოფელსაშენებდა ინჯინერ-მშენებელი იყოამაყობს იმითრომ ყოველთვის პირნათლად აკეთებდა თავის საქმესიქშორეულ ყაზახეთში ხალხი საოცრად აფასებდა დაპატივს სცემდაცოლიც იქვე მოიყვანა-უკრაინელი-მარია ტიშჩენკოშვილები არ ჰყავთუკვე დაბერდნენ და კონფლიქტი არ ჰქონიათპენსიაზე რომ გავიდა,გულმა ისევ სამშობლოსკენ გამოუწიამიატოვეს კეთილმოწყობილი სახლი და ალვანში ჩამოვიდნენ 1985.
კითხვაზე მართლა აპირებდნენ თუ არა `სამანელები’’ გერმანელებთან გაერთიანებას მპასუხობს :`ვინც არ უნდა ყოფილიყოთუნდაც მტერიმასთან უნდაგავერთიანებულიყავით საბჭოთა წყობის წინააღმდეგ’’. ხუთმილიონიანი საქართველო რუსეთის დამარცხებას მარტო ვერ შესძლებდა-ასეთი იყო მაშინდელიეროვნულ-პოლიტიკური აზრი ჯერ კიდევ 1924 წლიდან.

No comments:

Post a Comment