ვისაც ეროვნულ განმათავისუფლებელ მოძრაობასთან რაიმე შეხება ჰქონია, არ შეიძლება მეხსიერებაში სამუდამოდ არ აღბეჭდოდა მიხეილ მჭედლიშვილის შთამბეჭდავი პორტრეტი – დინჯი, აუღელვებელი, კაცთმოყვარე, ალალმართალი, სამართლიანი, პრინციპული, შეუპოვარი, სამშობლოსადმი უზომოდ შეყვარებული, თავისი ქვეყნის ისტორიის არამარტო ზედმიწევნით კარგად მცოდნე, არამედ მოამაგე და ღირსეული დამფასებელი.
მიხეილ მჭედლიშვილი იმ მცირერიცხოვან ადამიანთა უპირველეს
რიგშია, ვინც დისიდენტის უმძიმესი გზა უმწიკვლოდ, უანგაროდ, დაუღალავად, უპრეტენზიოდ განვლო სიცოცხლის ბოლო წუთამდე. ბატონი მიხეილი სრულიად საქართველოს წმ. ილია მართლის საზოგადოების წევრი იყო მისი დაარსების დღიდან. იგი არცერთ მნიშვნელოვან საკითხს არ ტოვებდა უყურადღებოდ. მისი გამოსვლები იყო ლაკონური, საქმიანი, ანგარიშგასაწევი. სწორედ ამიტომ, მის მოსაზრებებს კონკრეტულ საკითხებზე ყოველთვის ითვალისწინებდა წმ. ილია მართლის საზოგადოების თავმჯდომარე ზვიად გამსახურდია.
სრულიად საქართველოს წმ. ილია მართლის საზოგადოების ყოფილი წევრი
(ეთერ მგალობლიშვილის ეს წინათქმა აღებულია:http://iberiana.wordpress.com/m-mchedlishvil/)წყარო: http://burusi.wordpress.com/tag/
1937 წლის ბარბაროსული ხოცვა-ჟლეტა
და ქართველთა ზღვა სისხლი ამ კაცთაკვლაში
1937 წლის კაცთაკვლა, რომელიც სტალინმა წამოიწყო მთელი საბჭოთა იმპერიის მასშტაბით, ყველაზე ულმობელი და ყველაზე ბოროტული ქმედება იყო, რაც კი ჩაუდენია ნებისმიერ ტირანს კაცობრიობის ისტორიაში. სტალინისა და მის გარშემო შემოკრებილი ხროვის მიერ შეთითხნილი ბრალდებით, რომ თითქოს „მოღალატეთა და
მავნებელთა“ დიდი წრე მოქმედებდა საბჭოთა სისტემის დასამხობად, გამოუძიებლად და გაუსამართლებლად იხვრიტებოდა, ანდა ციმბირის ყინულეთში სამარდებოდა მილიონობით სრულიად უდანაშაულო ადამიანი – განსაკუთრებით მაღალი დონის ინტელიგენცია და მათ შორის გამრჯე და გონიერი მუშა და გლეხი, ვინც ოდნავ ხმას იღებდა უსამართლო შრომითი ანაზღაურების გამო, უგასამრჯელო შრომით ბეგარაზე და უუფლებო პოლიტიკურ მდგომარეობაზე.
მავნებელთა“ დიდი წრე მოქმედებდა საბჭოთა სისტემის დასამხობად, გამოუძიებლად და გაუსამართლებლად იხვრიტებოდა, ანდა ციმბირის ყინულეთში სამარდებოდა მილიონობით სრულიად უდანაშაულო ადამიანი – განსაკუთრებით მაღალი დონის ინტელიგენცია და მათ შორის გამრჯე და გონიერი მუშა და გლეხი, ვინც ოდნავ ხმას იღებდა უსამართლო შრომითი ანაზღაურების გამო, უგასამრჯელო შრომით ბეგარაზე და უუფლებო პოლიტიკურ მდგომარეობაზე.
მაგრამ, სტალინის მიერ წამოწყებული ეს ვანდალური აქცია მარტო იმ მხრივ როდი იყო უდიდესი ბოროტება, რომ ტყუილ-უბრალოდ ისპობოდა უამრავი ხალხი, არამედ იმ მხრივაც, რომ მას თან სდევდა საზოგადოების არნახული ზნეობრივი გახრწნა, რომლის თაოსანიც კვლავ სტალინი გახლდათ. აი, რითი: იმ დროს ხელისუფლებამ დაუშვა ასეთი ბრძანებულება – დაეპატიმრებინათ ყველა ეჭვმიტანილი, რითაც მთელი საზოგადოება გადაჰკიდა ერთიმეორეს, სარფი მიეცა მაბეზღრობას – განაწყენებულ მეზობელთა და თანამოსამსახურეთა შორის ურთიერთ ანგარიშსწორებას. იმ დროს, როგორც ითქვა, ეჭვმიტანილის ბედს სწყვეტდა არა სასამართლო, არამედ ჯალათების „ტროიკა“. საკმარისი იყო მათთან მისულიყო მეზობელზე განაწყენებული მეზობელი და განეცხადებინა – ეს კაცი მთავრობას ლანძღავსო, ან თუნდაც მიეტანა თავის მიერვე ტუალეტში ნახმარი გაზეთის ნახევი, სადაც სტალინი იყო გამოსახული, ეს უკვე საკმარისი იყო, რომ წირვა გამოეტანათ იმ კაცის მიმართ.
ხელისუფლება ხელს უწყობდა მაბეზღრობას სხვა მხრივაც. ცეკას სხდომებზე და სხვა ფორუმებზე აი, ამგვარ ბრალდებას უყენებდნენ და მაბეზღრობისაკენ მოუწოდებდნენ თავისთვის პატიოსნად მყოფ მუშაკებს – „თუ შენ პარტიისა და ხელისუფლების ერთგული ხარ, რატო ერთი „მავნებელი“ მაინც არ გიმხელიაო?!“ და ისიც იძულებული ხდებოდა „ჩაეშვა“ სრულიად უდანაშაულო კოლეგა. კერძოდ, ასე „ჩაუშვეს“ ცნობილი რეჟისორი სანდრო ახმეტელი მისივე კოლეგა მსახიობებმა და ასეთივე მაბეზღრობით ყრიდნენ ერთიმეორეს ციხეებში შიშით შეძრული ადამიანები სხვადასხვა ორგანიზაციებში, რათა ეხსნათ საკუთარი სიცოცხლე კომუნისტი-ჯალათებისაგან. და ეს, საზოგადოების გამხრწნელი პოლიტიკა, მომდინარეობდა სწორედ იმ კაცისაგან, ვისაც დღემდე ვერ შელევია ქართველი ხალხის ერთი ნაწილი.
დიახ, ყველა აღნიშნული ბოროტებანი რომ კრემლიდან მომდინარეობდა, [169] აი, თუნდაც ერთი ასეთი მაგალითი: სტალინის სიკვდილის შემდეგ, 1955 წელს თბილისში გამართულ სასამართლო პროცესზე საბჭოთა კავშირის გენერალური პროკურორი რუდენკო ეკითხება საბრალდებო სკამზე მჯდომ რუხაძეს: რატომ ხვრეტდით უდანაშაულო ადამიანებს? რუხაძე მიუთითებს კრემლის ხელისუფლებაზე და პასუხობს: მიბრძანებდნენ და ვხვრეტდი, გიბრძანებენ და დამხვრეტთ, უბრძანებენ და დაგხვრეტენ! მართლაცდა, ხდებოდა რაღაც გაუგონარი საშინელებანი. მთავრობის მოხელენი ჯერ თავად აწამებდნენ და ხვრეტდნენ ეგრეთწოდებულ „მავნებლებს“, ხოლო შემდეგ, ზემდგომი ხელისუფლება თვით ამ დამხვრეტებს ხვრეტდა.
ამ ვითარებაში დაიხვრიტნენ არა მარტო საუკეთესო ქართველი ინტელიგენცია – მწერლები, მეცნიერები, კულტურის მუშაკები, არამედ ისინიც, ვინც საბჭოთა ხელისუფლებას ერთგულობდა და, კერძოდ, 1921 წელს წინ მოუძღოდა საქართველოში სტალინის მიერ შემოსეულ რუსულ არმიებს. რა მიზანს ისახავდა სტალინი მსოფლიო ისტორიაში ჯერ არნახული ასეთი მასობრივი რეპრესიებით?
1. მოესპო კრიტიკულად მოაზროვნე ინტელიგენცია და დაეთრგუნა მშრომელი ხალხი, რომ ხმის ამოღება ვეღარავის გაებედა მონურ ყოფაცხოვრებაზე;
2. რევოლუციაში მონაწილე და იმ დროს ხელისუფლებაში მყოფი დიდი ავტორიტეტების ჩამოცილებით ერთპიროვნული დიქტატორი გამხდარიყო, მთელი „რევოლუციური მონაპოვარი“ თავისი პერსონისათვის მიეწერა (ამ შემთხვევაში გამონაკლისი იყო ლენინი, იგი დასაყრდენად სჭირდებოდა), ხოლო მათ ადგილზე დაწინაურებული ზეინკლებისა და მეთუნუქეების წრეში დიდ გენიოსად წარმოჩენილიყო;
3. მასიური დაპატიმრება-გადასახლებების ერთ-ერთ უმთავრეს მიზანს წარმოადგენდა ციმბირის მშენებლობათა უზრუნველყოფა უფასო მუშახელით.
სტალინი ძალაუფლებისათვის ბრძოლაში ყოველგვარ ავანტიურაზე მიდიოდა. ასე მაგალითად, ჯერ თვითონ მოუღო ბოლო იმ დროს დიდი ავტორიტეტის მქონე კიროვს, როგორც სახელისუფლო მეტოქეს, ხოლო შემდეგ, ეს მკვლელობა ოპოზიციას – ბუხარინს, რიკოვს, ზინოვიევს, კამენევს… დააბრალა და ყველანი ამოხოცა. აქედანვე ჩაეყარა საფუძველი 1937 წლის გენოციდს.
მაგრამ არ იქნება სწორი, რომ სტალინის მიერ ადამიანთა ეს გრანდიოზული ხოცვა-ჟლეტა მარტო ხალხის დათრგუნვისა და ძალაუფლების მონოპოლიზაციის სურვილით ავხსნათ. ამას არანაკლებად განაპირობებდა მისი მიზანთროპულ-ვამპირული სულიც. მისთვის უცხო იყო სიყვარული, სიკეთე, შეცოდება, გულმოწყალება, ლმობიერება, დანდობა. სამაგიეროდ, მის სულში უხვად იყო ჩაბუდებული ღვარძლი, შური, სიძულვილი, ბოროტება, თვალთმაქცობა, ვერაგობა, ულმობელობა,სადიზმი, კარიერიზმი… იგი ტკბებოდა ოპონენტების მიმართ შურისძიებით, მათი წამებით და, საერთოდ, ადამიანების სისხლისღვრით. სტალინის იდეალი იყო ენახა მსოფლიო მის ფერხთა წინაშე გართხმული, [170] დაბეჩავებული, დაგლახაკავებული, ადამიანთა მთელი მოდგმა რობოტად ქცეული და თანაც მასზე მლოცველი.
აქედან გამომდინარე, ისმის კითხვა: ვინ იყო სტალინი თავისი გვარტომით, ასეთი მძულვარებით რომ იყო აღვსილი, ჯერ საერთოდ მთელი ადამიანთა მოდგმისა და განსაკუთრებით-კი საქართველოს წინააღმდეგ? სტალინის გენეალოგიური ვინაობა ზუსტად წარმოაჩინა ორმა დიდმა ქართველმა მწერალმა – მიხეილ ჯავახიშვილმა და გრიგოლ რობაქიძემ. მიხეილ ჯავახიშვილმა ეს გააკეთა ლიტერატურული შეფარვით თავის შესანიშნავ რომანში – „ჯაყოს ხიზნები“, რასაც ჩემი აზრით, შეეწირა კიდეც (ანდრე ჟიდის საკითხი, აქ მხოლოდ დამატებით ფაქტორად
შეიძლება ჩაითვალოს). ამ რომანში წარმოდგენილი პერსონაჟები – ჯაყო, მარგო და თემური – ასე უნდა აღვიქვათ: ჯაყო ჯივაშვილი – ეს იგივე ჯაყო ჯუღაშვილია, რომელმაც გათელა უსუსურ მდგომარეობაში მყოფი – მარგოს სახით წარმოდგენილი საქართველო. ხოლო თემური, ესაა ენაბლუ და ოჩოპინტრე ჟორდანია, რომელმაც ვერ დაიცვა საქართველო ველური ძალისაგან და უცხოეთში გაძევებული კვლავ ელოდა, რომ დაიბრუნებდა საქართველოს პრემიერობას. ამას გულისხმობს რომანის ბოლო ფრაზაც: „ახლაც ელის ნაქმარევი ნაცოლარს“.
შეიძლება ჩაითვალოს). ამ რომანში წარმოდგენილი პერსონაჟები – ჯაყო, მარგო და თემური – ასე უნდა აღვიქვათ: ჯაყო ჯივაშვილი – ეს იგივე ჯაყო ჯუღაშვილია, რომელმაც გათელა უსუსურ მდგომარეობაში მყოფი – მარგოს სახით წარმოდგენილი საქართველო. ხოლო თემური, ესაა ენაბლუ და ოჩოპინტრე ჟორდანია, რომელმაც ვერ დაიცვა საქართველო ველური ძალისაგან და უცხოეთში გაძევებული კვლავ ელოდა, რომ დაიბრუნებდა საქართველოს პრემიერობას. ამას გულისხმობს რომანის ბოლო ფრაზაც: „ახლაც ელის ნაქმარევი ნაცოლარს“.
რაც შეეხება გრიგოლ რობაქიძეს – მან თავის რომანში – „ჩაკლული სული“ – პირდაპირ დაგვისახელა, რომ სტალინის მამა ბესო, ეროვნებით იყო ოსი, – უფრო ზუსტად – ლილოელი ოსი. აქედან მოსდგამდა სტალინს ოსური სიჯიუტე და ღრძო ბუნება. ახლა კი გავეცნოთ სტალინის რობაქიძისეულ დახასიათებას:
„ვიწრო, სუსტად განვითარებული შუბლი… ჭორფლი, რომელიც მისი სახის ფერს ციცარს ამსგავსებდა. ნაბიჯებს კატასავით ნელა, რბილად ადგამდა, თითქოს სურდა რაღაცას დამალვოდა, ან ვინმეს შეუმჩნევლად თავს დასხმოდა… ულვაშებში ირონია, დაცინვა ჩამალულიყო, თითქოს სურდა ეთქვა: მე ვხვდები, რისი დაფარვაც გინდა. ამ მდუმარე განცხადებას მაღლა აწეული მარცხენა წარბი აძლიერებდა… სიცოცხლის მიმართ მტრულად იყო განწყობილი და ყველგან მტრები ელანდებოდა. მტრის დასაძლევად ორი რამ არის საჭირო: თავდაჭერა და ირონია.
„ვიწრო, სუსტად განვითარებული შუბლი… ჭორფლი, რომელიც მისი სახის ფერს ციცარს ამსგავსებდა. ნაბიჯებს კატასავით ნელა, რბილად ადგამდა, თითქოს სურდა რაღაცას დამალვოდა, ან ვინმეს შეუმჩნევლად თავს დასხმოდა… ულვაშებში ირონია, დაცინვა ჩამალულიყო, თითქოს სურდა ეთქვა: მე ვხვდები, რისი დაფარვაც გინდა. ამ მდუმარე განცხადებას მაღლა აწეული მარცხენა წარბი აძლიერებდა… სიცოცხლის მიმართ მტრულად იყო განწყობილი და ყველგან მტრები ელანდებოდა. მტრის დასაძლევად ორი რამ არის საჭირო: თავდაჭერა და ირონია.
სტალინის თავდაჭერა იოგებისას ჰგავდა, ხოლო მისი ირონია უბადლო იყო. ნელა, გაუნძრევლად, გულგრილად აღიზიანებდა იგი მოწინააღმდეგეს. აქეზებდა, დასცინოდა, წყობიდან გამოჰყავდა. ის ცილისწამებითა და დამცირებით სპობდა თავის მტრებს. ამაში უმოწყალო და სასტიკი იყო. მისი ცივი ჭიხვინა ჩაცინება ხანდახან მკაცრ, ნაწყვეტ-ნაწყვეტ სიცილში გადადიოდა… მის ხასიათში იმთავითვე რაღაც უცხო გვარის ბოროტი თესლი ბუდობდა… ახლა არავისთან იყო. არ ჰყოლია არც ერთი მეგობარი, რადგან ასეთი ვინმე – მეგობარიც რომ ყოფილიყო – სამუდამოდ მის ქვეშევრდომად უნდა დარჩენილიყო… აშკარად სტანჯავდა სამყაროს მრავალფეროვნება. მეტიც: თვით სიცოცხლის ატანა არ შეეძლო. მკრეხელურად ოცნებობდა ნგრევაზე, რათა თავისი გამანადგურებელი თვითნებობა გამოეცადა და გაეტარებინა… ის დაშორდა ღმერთს და თავაშვებულ მმართველად აღზარდა თავი. ის ყველგან ცუდს ხედავდა, და სადაც კეთილს შეხვდებოდა, დამცინავად იღიმებოდა. ცივსისხლიანი სასტიკად უმოწყალო გახდა. ერთხელ ერთ შუკაში წიწილას ფეხი დააბიჯაო, ჰყვებიან. წიწილას ცალი ფეხი მოსტყდა და წივილით გაფრთხიალდა. სტალინი დაეწია და მთლად გასრისა. „შენ მაინც აღარ ივარგებ“, დაიყვირა უცნაური მრისხანებით“ (იხ. გრ. რობაქიძე, ჩაკლული სული, სტალინის ჰოროსკოპი).
ვფიქრობ, არ იქნება მკითხველისათვის ინტერეს მოკლებული ერთი დეტალიც სტალინის პიროვნების ირგვლივ, რომელიც პირადად მე მომისმენია სტალინის თანაკურსელისაგან გორის სასულიერო სასწავლებლიდან . ეს კაცი გახლდათ სოფ. ანაგაში მცხოვრები ახმეტელაშვილების (იგივე ახმეტელი) ერთ-ერთი ძმა, რომელიც ამ სოფლის მღვდელი იყო. იგი ყვებოდა: „თავისუფალ დროს მოსწავლეები ხშირად გავდიოდით მდინარე ლიახვის საპანიროზე. ზოგი ბანაობდა, ზოგი ლახტაობდა და ა. შ. სოსო კი მეტწილად კაკანათით ბეღურების ჭერით ერთობოდა. დაიჭერდა ბეღურას, დაპტკვნიდა ცოცხლებს, დასხამდა ამ დასისხლიანებულ ბეღურებს და მათი ცქერით ტკბებოდაო“.
სტალინი, როგორც ვიცით, ბავშვობის წლებიდან ქართველ კაცად მოევლინა საქართველოს სოსო ჯუღაშვილის გვარ-სახელით და როგორც ცნობილია (ამას მწერალი გრ. რობაქიძეც გვახსენებს), პატრიოტულ ლექსებსაც თხზავდა საქართველოს მიმართ. კერძოდ, ყოველმა ქართველმა იცის მისი ლექსი – “დილა“. მაგრამ, მას შემდეგ, რაც იგი რუსეთში გადასახლდა და იქ საკმაოდ პრესტიჟულ კარიერას მიაღწია, ახლა უკვე, რუსი ხალხის გულის მოგების მიზნით, თავი რუსეთის მოქალაქედ გამოაცხადა და მშობლიურ ენადაც რუსული აღიარა. მაშ, რა გამოდის? კაცი, ჯერ მამით ოსი, მერე ქართველი თავისი გვარ-სახელით, ბოლოს კი – რუსი. მაშ, ვინ იყო სტალინი თავისი გენეალოგიით? ყოველ შემთხვევაში, როგორც სავსებით მართებულად ასკვნის მწერალი გრიგოლ რობაქიძე – „სტალინი მხოლოდ იმდენად იყო ქართველი, რამდენადაც საპირისპირო პოლუსი იყო ქართველობისა“ (იქვე, გვ. 94).
მართლაცდა, სტალინი არაფრით არ ჰგავდა ქართველს. მასში სავსებით გამორიცხული იყო ყველა ის თვისება, რაც ქართველს ახასიათებს: კეთილშობილება, მოყვასისადმი სიყვარული, მიმტევებლობა, სიბრალული, მტრისადმიც-კი რაინდული დამოკიდებულება და სხვ. იგი, როგორც ითქვა, თავისი ჯიუტი და ღრძო ხასიათით ოსებს მართლაც ჩამოგავდა, მაგრამ როგორც პოლიტიკური მოღვაწე, სტალინი ზუსტი ასლი და გაგრძელება იყო რუსეთის ტირანი მმართველებისა – ივანე მრისხანისა, პეტრე პირველისა, ნიკოლოზ პირველისა, არაკჩეევისა, ხოლო ნომერ პირველ ჯალათს – ვლადიმერ ლენინს ხომ სულიერ ძმად ერგებოდა. ამიტომ, სტალინი სავსებით მართალი იყო ბოლო დროს თავი რომ რუსად გამოაცხადა და მშობლიურ ენადაც რუსული ენა აღიარა. ამიტომ, „თუ ვინმეს მართებს სტალინი ადიდოს და მას თაყვანი სცეს – ეს რუსეთია. მან შექმნა უკიდეგანო რუსეთის იმპერია ბუდაპეშტიდან პეკინამდე და ბერლინიდან ვიეტნამამდე. [172] მართალია, იმპერიულმა ამბიციამ რუსეთი დაამშია, გააღატაკა და დააქცია, მაგრამ ასეთ განდიდებას მსხვერპლი სჭირდებოდა“ (ალ. პაპავა, იქვე). ფიქრობ, არ იქნებოდა ინტერესმოკლებული ხალხთა ხოცვა-ჟლეტის იმ მასშტაბების დაფიქსირება, რაც ამ იმპერიის შექმნასა და განმტკიცებას დასჭირდა, ჯერ საერთოდ საბჭოთა იმპერიაში, და კერძოდ კი, საქართველოში.
აი, რა ცნობებს გვაწვდიან იმ ხანის მომსწრენი და საქმეში ჩახედული ცნობილი ადამიანები ამ ვანდალიზმის შესახებ. განსაკუთრებით საინტერესოა ის პარალელები, რომელსაც გვთავაზობენ ისინი ერთის მხრივ წარსულში ჩადენილ დანაშაულებრივ სისხლისღვრასა და, მეორე მხრივ, საბჭოთა იმპერიაში და კერძოდ საქართველოში დატრიალებულ კაცთაკვლას შორის. ამისი ცოდნა საჭიროა განსაკუთრებით იმ ქართველი ფანატიკოსებისათვის, რომლებიც ჯერაც ვერ შელევიან საქართველოს უბოროტესი მტრის – სტალინის თაყვანისმცემლობას.
მოვუსმინოთ ჯერ რუსის ცნობილ მწერალს ალექსანდრე სოლჟენიცინს: „რევოლუციამდელ რუსეთში სიკვდილით ისჯებოდა დაახლოებით 17 კაცი წელიწადში“. ეხლა მოვუსმინოთ „ჩეკას“ ანგარიშს, რომელსაც აბარებს მთავრობას თავისი „რევოლუციური მუშაობის“ შესახებ 1918-1919 წლებში (ვ. ი. ლენინის მმართველობის წლებში). ისინი ბოდიშობენ, რომ გასამართლების გარეშე ყოველთვიურად მხოლოდ ათასზე მეტ კაცს ხვრეტდნენ. საანგარიშო მოხსენების სახით ეს წიგნი ჩეკამ გამოსცა 1920 წელს და ინახებოდა არქივში. ჩეკას ამ წიგნით თავისი ერთგულების გამოჩენა აინტერესებდა მთავრობის წინაშე. მაგრამ რა ძვირფას მასალას აწვდის იგი მომავალ ისტორიას თავისი მხეცობის შესახებ, ამაზე ალბათ არც დაფიქრებულა. რა თქმა უნდა, თვეში ათასი კაცის მოსპობა გაუგონარი ბარბაროსობაა, მაგრამ თუ ავიღებთ სტალინური ტერორის მძვინვარე წლებს (1937-1938 წწ.), ეს ციფრი უკვე ისეთ დონეს აღწევს, რომ მსოფლიო ისტორიაში ძნელია იპოვო მშვიდობიანი ხალხის ჟლეტის სხვა ამგვარი მაგალითი. აღნიშნულ ორ წელიწადში დახვრეტილთა რაოდენობა რომ გავყოთ თვეებზე, მივიღებთ 40-ათასზე მეტ დახვრეტილ კაცს ყოველ თვეში!!!
ამასთან დაკავშირებით მე გაგახსენებთ, რომ შუა საუკუნეების, ყველასათვის ცნობილი ინკვიზიცია, სიმკაცრის წლებში მხოლოდ ათამდე კაცს სპობდა თვეში. აბა დაუკვირდით, რამდენად გაუსწრეს წინ კომუნისტებმა ინკვიზიტორებს მშვიდობიანი ხალხის ხოცვა-ჟლეტაში. მაშასადამე, თუ ინკვიზიცია თვეში სპობდა 10-მდე კაცს, კომუნისტებმა ჯერ იგი 1000-მდე გაზარდეს, ხოლო შემდეგ თვეში 40-ათასს გადააჭარბეს. ამასთან, ინკვიზიცია სიკვდილით სჯიდა მხოლოდ იმ პირებს, ვინც ებრძოდა სახელმწიფოში გაბატონებულ კათოლიკურ სარწმუნოებას. კომუნისტები კი, ლენინურ-სტალინური ტირანიის წლებში, ადამიანებს იჭერდნენ, ხვრეტდნენ, ანდა ციმბირში ასახლებდნენ მარტო იმისათვის, [173] რომ იგი იყო ნათავადარი ან მღვდელი, ხოლო ხშირად უწიგნურ გლეხსაც არ ინდობდნენ შიმშილის გრძნობის გამომჟღავნებისათვისაც კი…“ (ალ. სოლჟენიცინი, ამერიკის პროფკავშირების წინაშე წარმოთქმული სიტყვიდან).
ახლა აი, რა ცნობებს გვაწვდის ალ. პაპავა იმ მსხვერპლის შესახებ, ასევე წარსულ ბოროტებასთან პარალელის გავლებით, რომელიც სტალინმა დაატეხა საქართველოს სამი წლის მანძილზე: „1936-37-38 წლებში 2,5 მილიონიანმა საქართველომ 268-ათასი ადამიანის მსხვერპლი გაიღო, ამასთან, დიდი ნაწილი საზოგადოების ნაღები იყო. შეადარეთ: მთელ ევროპაში 400 წლის მანძილზე, როცა იქ ინკვიზიციის კოცონი გიზგიზებდა, მხოლოდ 80-ათასამდე ე. წ. ერეტიკოსი აწამეს. საქართველოში კი 2,5 მილიონმა მოსახლეობამ სამი წლის ანძილზე 268- ათასი ადამიანი დაკარგა.
სტალინის უგუნური თაყვანისმცემლები ასეთ სისულელესაც კი როშავენ, თითქოს სტალინმა ბევრი რამ არ იცოდა, მას იაგოდა, ეჟოვი და ბერია ატყუილებდნენო. ჭეშმარიტად რა უბადრუკი არგუმენტია! ჯერ ერთი, რა გენიალური ხელმძღვანელი ხარ, თუ მილიონებს გიხვრეტენ და შენ ეს არ იცი; მეორეც, რა ხელქვეითები გყავს ისეთები, რომლებიც არაფერს გეკითხებიან და თვითნებობენ.
არა, ბატონებო, სტალინმა ყველაფერი იცოდა, ყველაფერი მისგან მოდიოდა და, უწინარეს ყოვლისა, გლობალური ტერორის პირდაპირი და უშუალო ავტორი, ორგანიზატორი, გამტარებელიც და თეორეტიკოსი თვით იყო. რასაკვირველია, ყოველი ცალკეული პიროვნების დაპატიმრებისა და დახვრეტის სანქციას სტალინს არ თხოვდნენ, მაგრამ მასობრივი რეპრესიების აუცილებლობა მისი თეორიიდან მოდიოდა და მისი დირექტივებიდან გამომდინარეობდა, ხოლო ზოგიერთების დასჯის შესახებ განკარგულებას პირადად იძლეოდა. ასეთებს შორის იყვნენ ბ. მდვიანი და მ. ტოროშელიძეც სხვა მრავალ მოღვაწეებთან ერთად…“ (ალ. პაპავა, იქვე).
თუმცა, აქვე ისიც უნდა ითქვას, რომ ტოროშელიძის მსგავსი პირები, რომლებიც სტალინურ ტირანიას ემსხვერპლნენ, როდი არიან ისტორიის მიერ შეწყალების ღირსნი. პირადად ტოროშელიძე ის კაცი იყო, სხვა დანარჩენ რეტროგრადებთან ერთად, ვინც ილიას საფლავშიც არ ასვენებდა და თვით კომუნისტი-რეაქციონერი, პირიქით, ილიას ნათლავდა რეაქციონერად წარსული დიდების „იდეალიზაციის“ ბრალდებით, რასაც თვითონ ხელაღებით უარყოფდა და ქართული ცივილიზაციის ბურჯებად „პროლეტკულტელებს“ მიიჩნევდა. ამიტომ, საქართველო უნდა მისტიროდეს სამშობლოსათვის წამებულ მამულიშვილებს და არა იმათ, მგლების ბუნებიდან გამომდინარე, კომუნისტებმა კომუნისტები რომ დაჭამეს.
ზემოთ ითქვა და კვლავაც ვიმეორებთ – უბედურება მარტო ის კი არ იყო, რომ 1924-1937 წლების ამბებმა უამრავი ქართველის სიცოცხლე შეიწირა. მთავარი ისაა, რომ სტალინმა მოუსპო საქართველოს უმთავრესად ნაღები ფენა – ზნემაღალი, ნიჭიერი, განათლებული და [174] სამშობლოსადმი პატრიოტულად განწყობილი ელიტა, რითაც საქართველოს, როგორც ერთიან ეროვნულ ორგანიზმს თავი წააცალა. ხოლო მათ ნაცვლად ქვეყანას მეთაურებად მოევლინენ სამშობლოს უარმყოფელი კოსმოპოლიტები, უპრინციპო და სინდისგარეცხილი კარიერისტები – ისეთები, რომლებიც სამშობლოს კი არა, საკუთარ დედასაც კი გაწირავდნენ პირადი ბედნიერებისათვის. მათი მიბაძვით ცხოვრების ნორმად იქცა – ურთიერთ მაბეზღარობა, ცილისმწამებლობა, ქურდობა, გამომძალველობა, მექრთამეობა, მომხვეჭელობა, ყალბისმქნელობა. ამან კი კატასტროფულად დასცა ერის ზნეობა. ცნობილი ამბავია – უზნეო კაცს, არც დედა სწამს, არც მამა, არც ერი, არც ბერი და არც სამშობლო. ისიც ცნობილია, რომ ზნემაღალი ერი კიდევაც რომ დაიმორჩილოს მტერმა, ვერ დაამონებს, ვერ გადააგვარებს. ამიტომ იყო, რომ ყოველ დამპყრობელს შორის, ყველაზე ვერაგმა – მეფის რუსეთმა ჩვენი ქვეყნის დაპყრობისთანავე, ყველაზე მძაფრი იერიში ქართულ, ეროვნულ ზნეობაზე მოიტანა. იგივეს მიმართეს ამჯერადაც კომუნისტურმა ხელისუფლებამ. მათ ცხოვრებიდან გარიყეს პატიოსანი, ალალმართალი და სამშობლოს მოყვარული ადამიანები, ხოლო მათ ადგილზე წამოწიეს – გაიძვერა, თაღლითი და ეროვნების უარმყოფელი გარეწრები.
ეს მოხდა არა მარტო მმართველ ორგანოებში, არამედ ელიტარულმ დაწესებულებებშიც – უნივერსიტეტში, მწერალთა კავშირში და სხვაგან. უნივერსიტეტიდან გამოაძევეს მისი დამაარსებელი და დიდი მოამაგე ივანე ჯავახიშვილი. მწერალთა კავშირში ერთის მხრივ შეზღუდეს სახელოვანი მწერლები, ხოლო მეორეს მხრივ სარბიელი მისცეს ახლებურად მოაზროვნე მუშა პოეტებს, ანუ „პროლეტკულტელებს“. ესენი იყვნენ – სანდრო ეული, კალე ფედოსიშვილი, ალიო მაშაშვილი, კარლო კალაძე, კონსტანტინე ლორთქიფანიძე, იაკინთე ლისაშვილი, ფ. ნაროუშვილი და სხვები. აი კერძოდ, ის „ოქროს ფონდი“, რომელიც „პროლეტკულტელ“ პოეტთა შორის ზოგიერთმა მათგანმა დაგვიტოვა. აი, რას გვიწერს მაგალითად კალე ფედოსიშვილი, რომელსაც არც პოეტი ეთქმოდა და არც ადამის მოდგმის შვილობა თავისი კანიბალისტური სულით:
„მე მოვკლავ დედას, დავახრჩობ მამას,
თუ რევოლუცია მიბრძანებს ამას…“
თუ რევოლუცია მიბრძანებს ამას…“
ახლა მოვუსმინოთ მეორეს – კონსტანტინე ლორთქიფანიძეს, რომელიც დღესაც ამყრალებს დიდუბის პანთეონის წმინდა სავანეს. იგი ერთ ტაფაში აქცევს ერეკლე მეორეს და ქართველთა სისხლისმსმელს – აღა-მაჰმადხანს ასეთი სიტყვებით:
„რად მინდა სამშობლო; ჩემთვის ერთია ერეკლე მეფე და
აღა-მაჰმად-ხან“. [175]
აღა-მაჰმად-ხან“. [175]
მაგრამ კიდევ უფრო ამაზრზენი ის არის, რომ ეს ბოროტი სული ერთერთ თავის ლექსში, რომლის სათაურია „საბარგო ავტომობილი“, ქებადიდებას ასხამს და უმღერის მანქანას, რომელსაც 20-იან წლებში „რევოლუციისათვისს ღალატის“ ბრალდებით დასახვრეტად გადაჰყავდა სრულიად უდანაშაულო ხალხი და წინასწარ გამზადებულ თხრილში ჰყრიდნენ და მარხავდნენ ცოცხალ-მკვდარ დაჭრილებს. აი, ეს ლექსიც:
„… ახლაც გმირი ხარ, ტყვიით დატენილს
არ შეგიცვლია ნაბიჯი გზიდან,
რევოლუციის მოღალატენი
შენ დასახვრეტად გადაგიზიდავს.“
არ შეგიცვლია ნაბიჯი გზიდან,
რევოლუციის მოღალატენი
შენ დასახვრეტად გადაგიზიდავს.“
(იხ. ვახტანგ გურგენიძე, ჯვარს ვაცვით ილია, გვ. 32).
აი, რა ხალხი მოვიდა რუსთაველის, სულხან-საბას, გურამიშვილის, ბარათაშვილის, ილიას, აკაკის, გოგებაშვილის და ვაჟას ადგილებზე, ქართული ეროვნული მრწამსისა და საუკუნეთა მანძილზე გამომუშავებული უმაღლესი და უწმინდესი ზნეობის დასასამარებლად და ნაცვლად სამშობლოსა და თვით მშობლების უარმყოფელი, მანქურთული იდეოლოგიისა და საზოგადოების გამხრწნელი უზნეობის დასამკვიდრებლად.
აი, რა ხალხი მოვიდა რუსთაველის, სულხან-საბას, გურამიშვილის, ბარათაშვილის, ილიას, აკაკის, გოგებაშვილის და ვაჟას ადგილებზე, ქართული ეროვნული მრწამსისა და საუკუნეთა მანძილზე გამომუშავებული უმაღლესი და უწმინდესი ზნეობის დასასამარებლად და ნაცვლად სამშობლოსა და თვით მშობლების უარმყოფელი, მანქურთული იდეოლოგიისა და საზოგადოების გამხრწნელი უზნეობის დასამკვიდრებლად.
როგორც ზემოთ ითქვა, მათ უპირველესად ილიაზე მიიტანეს იერიში, როგორც პატრიოტული იდეოლოგიისა და ეროვნულგანმათავისუფლებელი მოძრაობის თაოსანზე. მიუხედავად იმისა, რომ იგი სწორედ ამ მანქურთებმა მოკლეს, მკვდარსაც არ ანებებდნენ თავს, თვით მისი ეროვნული იდეოლოგიის აღმოსაფხვრელად. ჩვენი ქვეყნის სათავეში სისხლით მოსულმა და დამკვიდრებულმა მახარაძემ და მისმა ბანდამ ილიას ლამისაა საფლავიდან ამოგდება დაუპირეს. და, აი, ამ დროს, მას „მფარველად“ მოევლინა, ერთ დროს, ბახვის შეკრებაზე ილიას მოკვლის გადაწყვეტილებაზე ერთ-ერთი მომხრე და ხელის მომწერი – იოსებ სტალინი. რატომ, რა მოხდა?!
ზოგი მათგანი ამას სტალინის სამართლებრივი მიდგომით ხსნის, რისი მიხედვითაც ილია შესაფერისად უნდა დაფასებულიყო იმ დიდი ღვაწლის მიხედვით, რომელიც მას მიუძღოდა როგორც მწერლობაში, ასევე საზოგადოებრივ სარბიელზე. ეს ბავშვური გულუბრყვილობაა. სტალინი, როგორც ყოველთვის, ამ შემთხვევაშიც მხოლოდ და მხოლოდ პირადი ინტერესებით ხელმძღვანელობდა. სტალინის მხრივ ილიას რეაბილიტაციის მოთხოვნა, რაც მან საქართველოს ცეკას წაუყენა, განპირობებული იყო ორი უაღრესად მნიშვნელოვანი ფაქტორით. დავიწყოთ პირველიდან: როცა ოქტომბრის კონტრრევოლუციური გადატრიალების შემდეგ დასავლეთ ევროპაში გახიზნულმა რუსის ინტელიგენციამ, ლენინის სიკვდილისა და სტალინის გაბელადების შემდეგ განგაში ატეხა ემიგრანტულ პრესაში, რომ ასმილიონიან რუსეთს კავკასიელი ველური დააჯდა თავზეო, სტალინი იძულებული გახდა უძველესი ქართული კულტურის წარმოჩენით ეს ბრალდება გაებათილებინა. [176]
იძულებულიო, ვამბობთ, რადგან სტალინი, რომელიც მანამდე, ყოველი ქართველი კომუნისტის მსგავსად, „ფეოდალურისა“ და საერთოდ „კლასობრივის“ ნიშნით უგულებელყოფდა წარსული ხანის მწერლობას და კულტურას, რითაც, როგორც წარსული ხანის ცივილიზაციის არმქონე ერის შვილი, მართლაც, პირადად მისი ველურობაც დასტურდებოდა – აი, ამის გამო, და არა ილიას სიყვარულით, გადაწყვიტა სტალინმა მთელი მსოფლიოს წინაშე წარმოეჩინა ორიათასწლოვანი ქართული მწერლობა დიდი ილიას მრავალმხრივი მოღვაწეობის თანჩათვლით. ეს კი შეიძლებოდა მწერალთა საკავშირო ყრილობაზე, რომელიც 1934 წელს გაიმართა, სადაც უცხო ქვეყნების დელეგაციებიც ესწრებოდნენ.
ოღონდ აქ ერთი გაუგებრობა მოხდა. სტალინმა ყრილობაზე მოხსენების გაკეთება მ. ტოროშელიძეს დაავალა. იგი, ყრილობის დაწყებამდე გაცილებით ადრე წავიდა მოსკოვში და მოხსენების ტექსტი სტალინს წარუდგინა. ამ ტექსტში, როგორც წესი, გალანძღული იყო წარსული მწერლობა ილიას ჩათვლით და მთელი ყურადღება გადატანილი იყო „პროლეტკულტელ“ მწერლობაზე. სტალინმა ტექსტი დაუწუნა და სასწრაფოდ უკან დააბრუნა დავალებით – ყრილობაზე წამოეწია მთელი მრავალსაუკუნოვანი ქართული მწერლობა, ილია ჭავჭავაძის ჩათვლით. ეს დავალება შესრულდა. ყრილობაზე საქართველო წარმოჩენილი იქნა როგორც უძველესი ცივილიზაციის ქვეყანა. მოხსენების ეს ტექსტი, როგორც ამბობენ, პ. ინგოროყვას შეუდგენია.
ეს, რაც შეეხება რუსი ემიგრანტული ინტელიგენციის წინაამდეგ მიმართულ საპასუხო ღონისძიებას. მაგრამ ქართულ-ემიგრანტულმა ინტელიგენციამ კიდევ, იქაურ ქართულ პრესაში, ილიას მკვლელობის ირგვლივ დაიწყო მამხილებელი მასალების გამოქვეყნება. თვით საქართველოშიც ხომ არ წყდებოდა ამ თემაზე მითქმა-მოთქმა. საქმის ნათელსაყოფად სტალინი საქართველოს ცეკას პირველ მდივანს, ლავრენტი ბერიას ავალებს, რომ სასწრაფოდ დაწერონ წიგნი ილიას მკვლელობის შესახებ და გაასამართლონ კიდეც დამნაშავე პირები. ბერია კი თავისთან იძახებს კოტე გორდელაძეს და ალექსანდრე სიგუას, ამცნობს მათ სტალინის დავალებას და თან დასძენს – წიგნს დაწერს კ. გორდელაძე, ხოლო ალ. სიგუა დაეხმარება მას საჭირო მასალების მიწვდითო. ამავე დროს საქმის კურსში შეჰყავს ისინი ასეთი განცხადებით – „მე მიკვირს, ძალიან მიკვირს, რად უნდა სტალინს ილიას მკვლელების აღმოჩენა და გასამართლება, როდესაც მთავარი მკვლელი ერთი ჩემთან პრეზიდენტის სავარძელში ზის – ფილიპე მახარაძე და მეორე კი მას გვერდით უზის – სერგო ორჯონიკიძეო“.
გორდელაძე დოყლაპია აღმოჩნდა. მან ვერ გაიგო, ვერც სტალინისა და ვერც ბერიას სურვილი, რაც ეგებ, ესეც გახდა შემდეგში მისი დახვრეტის მიზეზი. საქმე ის გახლავთ, რომ ალ. სიგუას, ბერიას დავალებისამებრ, გორდელაძისათვის კი გადაუცია საჭირო მასალები ილიას ნამდვილი მკვლელების შესახებ, მაგრამ მას მაინც შეუტრიალებია ფაქტები და [177] გამოსაცემად დაწერილ ტექსტში ილიას მკვლელებად კვლავაც მეფის „ოხრანკა“ დაუსახელებია. ამის გამო ბერიას ტექსტი დაუწუნებია და მისი აქ ყოფნის დროს გორდელაძის ეს წიგნი, არც დაბეჭდილა.
აი, რას გვაუწყებს ამის შესახებ თვით ბატონი ალექსანდრე თავის შესანიშნავ ნარკვევში – „ვინ მოკლა ილია ჭავჭავაძე“. „კოტემ თავის კაბინეტში გამომიძახა და დაღონებულმა მითხრა: – მონოგრაფია ბერიამ დამიწუნა და მკაცრად მითხრა, რომ შენ რეაბილიტაციას უკეთებ ილია ჭავჭავაძის ნამდვილ მკვლელებს, ერის მოღალატეებს, ფილიპე მახარაძეს, სერგო ორჯონიკიძესა და სხვებს. მან პირდაპირ მითხრა: – ვინც ასეთ წიგნს დაწერს ილიას მკვლელობაზე, როგორც თქვენ დაგიწერიათ, – ის მონაწილეა ილიას მკვლელობაში, და განაგრძო: – ჩვენ ბევრ საბუთს ვიცნობთ ილიას მკვლელობის შესახებ, რომელიც სულ მალე ფართო საზოგადოებისათვის ცნობილი გახდებაო.
ცხადზე უცხადესია ერთი რამ: ლავრენტი ბერიას რომ მოსწონებოდა კოტე გორდელაძის მონოგრაფია ილია ჭავჭავაძის მკვლელობაზე და მასში გატარებული აზრები, წიგნი ერთ კვირაში დაიბეჭდებოდა. მაგრამ მან კარგად იცოდა, თუ ვინ იყო ილია ჭავჭავაძის მკვლელი და მკვლელობის ორგანიზატორი და ამიტომ მონოგრაფია „ილია ჭავჭავაძის მკვლელობა“ არ გამოაქვეყნა, დაიწუნა და საზოგადოებისათვის ცნობილი არ გახდა…
ეჭვმიუტანლად შეიძლება ითქვას, რომ ორჯონიკიძესა და ბერიას შორის მწვავე ურთიერთდამოკიდებულებას ბევრი რამ ედო საფუძვლად, მაგრამ ვფიქრობ, პირველ იყო ორჯონიკიძის მონაწილეობა ილიას მკვლელობაში, რაც ბერიასათვის კარგად იყო ცნობილი, – უნდა მოისპოს ორჯონიკიძეთა გვარი, – ხმამაღლა ჩაილაპარაკა მან და ჩვენც შეშინებულნი გამოვედით მისი კაბინეტიდან“.
ბერიამ ფ. მახარაძის განთავისუფლებაც მოინდომა სამსახურიდან, როგორც ბატონი ალ. სიგუა გადმოგვცემს, მაგრამ სტალინმა ნება არ დართო (იხ. ალ. სიგუა, ვინ მოკლა ილია ჭავჭავაძე, გვ. 37-40).
ბერიას მოსკოვში გადასვლის შემდეგ შედგა ბერბიჭაშვილის სასამართლო პროცესი 1941 წელს. იმის გამო, რომ პროცესზე გიგლა ბერბიჭაშვილი ხელს ადებდა ფილიპე მახარაძეს, როგორც ილია ჭავჭავაძის მკვლელობის ორგანიზატორს, ცეკამ გამოყო ერთი კაცი და ადვოკატ ხონელიძისა და პროკურორის შემადგენლობით ეახლნენ სახლში ფილიპე მახარაძეს საქმეში გასარკვევად. ფილიპე ავად იყო იმ დროს და ლოგინში იწვა. როდესაც მოახსენეს თუ რას ამბობდა გიგლა ბერბიჭაშვილი სასამართლო პროცესზე და ვის ასახელებდა მკვლელობის ორგანიზატორად, ფილიპეს ეს ფაქტი დაუდასტურებია და უთქვამს:„ჩვენ, მესამედასელებმა, კომუნისტებმა, დავადგინეთ ილია ჭავჭავაძის მოკვლა, ვინაიდან ილია იყო ერთადერთი დიდი პიროვნება, რომელიც ხელს უშლიდა საქართველოში მარქსიზმის გავრცელებას. როდესაც ჩვენ ილია ჭავჭავაძის მოკვლა დავადგინეთ, ფრაქციის ყველა წევრმა იცოდა და დადგენილებაზეც ხელი ჰქონდა მოწერილი. ეს იცოდა თვით სტალინმაც, რომელიც მაშინ არაფერს არ წარმოადგენდა. მან დადგენილებას ხელი [178] მოაწერა და ბაქოში წავიდა. ახლა კი, როდესაც ევროპაში ქართველმა ემიგრანტებმა წერილები დაწერეს ილია ჭავჭავაძის მკვლელობის შესახებ, სტალინს უნდა ამ საქმიდან სუფთად გამოვიდეს და ასე უბრძანებია: «Наказать не взирая на должность». მოგეხსენებათ, რომ ბერბიჭაშვილს არავითარი თანამდებობა არ უჭირავს, აქ ჩემზეა ლაპარაკი, მე მეხებაო“ (იქვე, გვ. 48).
სავსებით სწორად უნდა ჩაითვალოს ფილიპე მახარაძის ბრალდება ილიას მკვლელობაში სტალინის თანადგომის შესახებ. სტალინმა, აი კიდევ რა სცენარი მოაწყო ამ ბრალდების გასაბათილებლად: მან კრემლში, თავის ბინაზე მიიწვია „ძველი მეგობრები: პეტრე კაპანაძე, სერგო ქავთარაძე (ამ მოგონების ავტორი), ვასო ეგნატაშვილი, და გიორგი ელისაბედაშვილი. მოპატიჟებულ სტუმრებს მან სადილი გაუმართა, რომლის დროსაც სრულიად მოულოდნელად დაუსვა მათ კითხვა: „თქვენი აზრით, ვინ უფრო დიდი პიროვნებაა – ილია თუ მეო?“ ვინ შებედავდა ილიაო, შენო – უთხრეს. „ეჰ, მე თქვენ მაინც უფრო პირამთქმელნი და გონიერად გამსჯელნი მეგულებოდითო, – ილია ჭავჭავაძეს სამოღვაწეო სამოქმედო ასპარეზი ჰქონდა პატარა, მისმა გონებრივმა შემართებამ საქართველოს ვიწრო ჩარჩოებში ფრთები სათანადოდ ვერ გაშალა, იგი არწივად იყო დაბადებული და საქართველოს ვიწრო შემოგარენში სული მოეხუთა, თორემ მსოფლიოს პრეზიდენტად გამოადგებოდაო“.
დიდებული შეფასებაა, ილიას რომ შეეფერება სწორედ ისეთი, უკეთესს ვერაფერს იტყვი. მაგრამ, ეს ხომ იუდას ამბორია, გამიზნული იმ აზრის შესაქმნელად, რომ ამ სიტყვების ავტორი როგორ იქნებოდა გარეული ილიას მკვლელობაშიო, თორემ აღნიშნულ დადგენილებაზე მის ხელმოწერას რომ თავი დავანებოთ, სად იყო სტალინი, ათეული წლების მანძილზე, ტალახში რომ სვრიდნენ ილიას სახელს და საფლავიდან ამოღებასაც რომ ლამობდნენ ქართველი ბოლშევიკები?
სტალინს თუ ასეთი სიმპათიები ამოძრავებდა ილიას მიმართ, და ასე აფასებდა მას, რატომ ხმა არ ამოიღო მახარაძისა და მის მსგავსთა გარეწართაგან ილიას დასაცავად, ვიდრე თვით არ დასჭირდა ქართული ეროვნული მწერლობის ეს უდიდესი ავტორიტეტი რუსი ოპონენტების იმ აზრის გასაბათილებლად, რომ იგი კავკასიის ველური ტომის ველური შთამომავალი კი არა, დიდი რუსთაველისა და დიდი ილიას „გვარ-ტომის“ წარმომადგენელი იყო?!
ასე რომ, სავსებით საფუძველმოკლებულია ილია ჭავჭავაძისადმი სტალინის გულშემატკივრობა. როგორც ზემოთ ითქვა, სტალინს პირადი „მეს“ იქით, არც სამშობლო სწამდა, არც ერი, არც ბერი და არც საკუთარი მშობელი. კაცი რომ საკუთარი დედის დასაფლავებას არ დაესწრება, აქედან განსაჯეთ, თუნდაც მისი ცივსისხლიანობა.
ველური კავკასიელის გვარტომის ბრალდება რომ თავიდან აეცილებინა, სტალინმა ახლა ის მოითხოვა, რომ თავისი გვარის ფუძე – ჯუღა-სათვის – ქართული ძირი გამოეძებნათ. ეს საქმე საქართველოს ცკ-მ ივანე ჯავახიშვილს დაავალა. [179] რა უნდა ექნა დასახვრეტად განწირულ დიდ მეცნიერს – იგი იძულებული გახდა ასეთი ვერსია შეეთითხნა, რომ თითქოს „ჯუღას“ ძირი კახეთის ერთ-ერთი სოფლის ჯუგაანის სახელწოდებიდანაა წარმომდგარი, – რაც, რა თქმა უნდა, სრული აბსურდი იყო.
სამწუხაროდ, 1937 წლის გენოციდით არ დასრულებულა სტალინის ანგარიშსწორება ქართველი ხალხის მიმართ. მან ასევე, რუსეთ-გერმანიის ომში, დანარჩენ რესპუბლიკებს შორის, ყველაზე მეტი სისხლი კვლავ საქართველოს გაადინა. რაღაც სამ მილიონიანი საქართველოდან საომრად გაიყვანა 700 000 ქართველი და მათი უმრავლესობა ქერჩის ყველაზე მძიმე და აშკარად მოღალატურ საომარ ფრონტს შეაჟლიტა. ეს მან წინასწარ, შეგნებულად გააკეთა აი, რა გზით: უნდა ვიცოდეთ, რომ საქართველოს სხვათა ომი ამდენი მსხვერპლის ფასად არ დაუჯდებოდა, ქართველი მეომრები, ჩვეულებრივად რუსულ სამხედრო ნაწილებში რომ ყოფილიყვნენ გაფანტულები. ამიტომ, სტალინმა სპეციალურად გამოაცალკევა ქართველი მეომრები, შექმნა მათგან ქართული დივიზიები და მათი უმეტესობა ქერჩში ჩახოცა – რაც ხმელეთზე უთანასწორო ბრძოლაში დაიღუპა, არანაკლები ზღვაში ჩაიხრჩო, გემებზე მყოფი მეომრებით.
ამ ომში, ქართველების მიმართ სტალინის დამოკიდებულების შესახებ, მკითხველს მინდა მოვუთხრო ერთ ეპიზოდზე, რომელიც ბატონმა რეზო თაბუკაშვილმა მოუთხრო მსმენელთ ერთ-ერთ სატელევიზიო გამოსვლისას სტალინის დესპოტობისა და მისი ქართველმოძულეობის საილუსტრაციოდ. როგორც ცნობილია, ჰიტლერმა ბოლო დროს დაშალა ტყვეთა საკონცენტრაციო ბანაკები და მათგან შექმნა საბჭოთა კავშირთან მებრძოლი ბატალიონები. ერთ-ერთ ასეთ ქართულ ბატალიონს მეთაურად დაუნიშნეს ჩინით კაპიტანი, თუ არ ვცდები, გვარად ჭიჭინაძე. ეს კაცი თავის ხელქვეით ქართველებთან ერთად საბჭოთა კავშირის ერთგულები აღმოჩნდნენ. ამ კაპიტანმა როგორღაც მოახერხა და ფრონტისპირა საბჭოთა სარდლობას დაუკავშირდა, რის შემდეგადაც თავისი ბატალიონით საბჭოთა მხარეს გადმოვიდა და რამდენადაც კარგად იცოდა გერმანელთა ჯარის განლაგება, მათ მიერ დაგეგმილი ოპერაციები და საბჭოთა ჯარებთან ერთად გამანადგურებელი დარტყმა აგემეს გერმანელებს. ქართული ბატალიონის ამ მამაცობის ამბავი საბჭოთა გენერალიტეტმა სტალინს აცნობა და მათი დაჯილდოება ითხოვა. სტალინმა კი საპასუხოდ, მათი დახვრეტა ბრძანა, რაც სისრულეში იქნა მოყვანილი. ასე ძვირად დაუჯდათ ქართველ მეომრებს საბჭოთა კავშირის სასარგებლოდ თავიანთი გმირობა, მხოლოდ და მხოლოდ, მათი ქართველობის გამო.
რუსის ერს, როგორც ცნობილია, შოვინისტურ-იმპერიალისტური განწყობა ქვეშევრდომი ერების მიმართ არათუ აკლდა ოდესმე, ჭარბადაც კი ჰქონდა, მაგრამ ამ მხრივ, თვით ლენინის განცხადებით, რუსზე უფრო მეტ რუსობას იჩენდნენ გარუსებული „ინოროდცები“ – სტალინი, ორჯონიკიძე, ძერჟინსკი. მაგალითად, ვის მოუბრუნდება ენა და იტყვის, რომ ლენინი არ იყო რუსის შოვინისტიო, მაგრამ, ამის მიუხედავად, მას [180] არასოდეს დასცდენია სხვა ერებთან მიმართებაში რუსი ერის უპირატესობაზე. ამაზე მხოლოდ სტალინი ალაპარაკდა. მისი მმართველობის დროს რუსული შოვინიზმი ისეთ კურიოზულ დონეზე ავიდა, რომ ის, რაც კაცობრიობამ მიაღწია თავისი არსებობის მანძილზე მეცნიერების, ტექნიკისა და კულტურის დარგში, ყველაფერი რუსის ერს მიაწერეს. შეიქმნა სასკოლო სახელმძღვანელოები ისტორიაში, ლიტერატურაში, გეოგრაფიაში, ფიზიკაში და სხვ., სადაც ამგვარი გაყალბებით მიეწოდებოდა ცოდნა ახალგაზრდობას.
სტალინმა პირველმა შემოიტანა, აგრეთვე ცნება „დიდი რუსი ხალხის“ შესახებ, რამაც კიდევ უფრო მეტი ბიძგი მისცა რუსულ შოვინიზმს. სტალინი, მართალია, განსაკუთრებული მძულვარებით საქართველოს ეპყრობოდა, მაგრამ საერთოდაც იგი მტრულად იყო განწყობილი იმპერიაში შემავალი არარუსი ხალხის მიმართ. მისი პოლიტიკა აშკარად იყო მიმართული ამ ხალხის გასარუსებლად. თანაც, გამარუსებელი პოლიტიკა ინტერნაციონალიზმად ცხადდებოდა, ხოლო პატარა ერების მხრივ თავისი ეროვნული მეობის დაცვა – ბურჟუაზიულ ნაციონალიზმად. მაშასადამე, სულ სხვა იყო სტალინის დამოკიდებულება რუსი ხალხის მიმართ და სულ სხვა, თუნდაც ისეთი მცირერიცხოვანი ნაციონალურ უმცირესობების მიმართ, როგორიც გახლავთ ჩრდილოკავკასიელი მთიელები.
აი, რა შესანიშნავ ანალიზს იძლევა ამ მხრივ ცნობილი ემიგრანტი და გულმხურვალე პატრიოტი ალექსანდრე ცომაია: „მოსკოვმა მოქმედების ორი მიმართულება აირჩია: ერთი – რუსების მიმართ და მეორე – არარუსი ეროვნების ხალხთა მიმართ.
პირველ შემთხვევაში, ეგრეთწოდებულ დამნაშავეებს სჯიდნენ, მაგრამ ხალხს ამისათვის ანგარიშს არ სთხოვდნენ; მეორე შემთხვევაში, ცალკეული ადამიანების დანაშაულისათვის მთელი მოსახლეობა სამართლდებოდა… ასე მაგალითად – 1944 წლის თებერვალში სტალინმა ჩაატარა კავკასიელი ტომების – ჩეჩნეთ-ინგუშეთის და ყაბარდო-ბალყარეთის მოსახლეობის გენოციდი იმ მოტივით, რომ თქვენი ზოგი წარმომადგენელი კავკასიის კალთებთან მოსულ გერმანელებთან თანამშრომლობდაო და ამასთან, ტყვედჩავარდნილი თქვენი ჯარისკაცებიც, სამშობლოს განთავისუფლების მოტივით, გერმანელების მხარეზე საბჭოთა კავშირის წინააღმდეგ იბრძოდნენო”.
ბატონი ალექსანდრე, რუსული არმიის პოლკოვნიკის ტოკაევის მიერ მიწოდებული ცნობებზე დაყრდნობით, აი, რა შემზარავ ფაქტებს გვაცნობს ამ გენოციდის შესახებ: „მთელი მოსახლეობა უეჭველი სიკვდილისათვის იქნა აყრილი და გაგზავნილი ციმბირისა და შუა აზიის საკონცენტრაციო ბანაკებში: ჩეჩნეთ-ინგუშეთის 697 400, ყაბარდო-ბალყარეთის – 349 236 და ყარაჩაის – 129 925 ადამიანი… დეპორტაციამდე ენკავედეს ბანდიტებმა მამებისა და ქმრების თვალწინ გააუპატიურეს მათი ქალიშვილები და ცოლები… შემდეგ ჩვეულებრივი მატარებლების მიმოქცევა შეწყვიტეს. ბადრაგი აქვითვინებულ ხალხს მატარებლებთან ერეკებოდა და [181] უწესრიგოდ ყრიდა მათ პირუტყვის ვაგონებში. დედები და შვილები, ასევე, ცოლი და ქმარი ხშირ შემთხვევაში სხვადასხვა ვაგონებში აღმოჩნდნენ. ციმბირის შორეულ გზაზე, პირუტყვის ვაგონებში, ზოგი შიმშილით დაიღუპა, ზოგი გაიყინა, ასობით ძუძუთა ბავშვი დედებს ხელში ჩააკვდა“ (იხ. ალ. ცომაია, რჩეული ნაწერები, გვ. 254-257).
No comments:
Post a Comment