მოციქულები აღდგომის შემდეგ |
კათოლიკე, ბერძნული ცნება კაფოლიკ საეკლესიო-სლავურად ითარგმნება როგორც « სობორნაია», კათოლიკე ეკლესია. კათოლიკე-ესე იგი მსოფლიო, შეკრებილი მთელი მსოფლიოდან; არა რაღაც ცალკე, ეპოქალური, ეროვნული, ძველი თუ მოდერნული, არამედ მსოფლიო. ესე იგი მისი ადგილი ყველგანაა მსოფლიოში. არაა არავითარი ზღუდე, არავითარი
დაბრკოლება. ქმნის რა ეროვნულ კულტურებს ან გავლენას ახდენს მათზე ეკლესია რჩება ზეეროვნულად, საერთო საკაცობრიოდ, მოიცავს ყველაფერს, მსოფლიო ეკლესია თავისი თავდაპირველი ჩანაფიქრით.
ჩვენ შეიძლება რა თქმა უნდა ვიკითხოთ თუ რას ნიშნავს «რუსული მართლმადიდებელი ეკლესიის», « ქართული ეკლესიის» და ა.შ. არსებობა? აანა საჭიროა ეკლესიის ყველა ეს ეროვნული განსახიერებები? რა თქმა უნდა საჭიროა. ეკლესია გავლენას ახდენს ადამიანზე; ზნეობრივ, სოციალურ, მხატვრულ სფეროებზე. ქრისტიანობა არის ადამიანების, ხალხების სამყაროს საფუძველში. ხალხთა შემოქმედება დიდი მოწოდებაა ღმერთის წინაშე. მაგრამ ქმნა შეუძლია მხოლოდ გარკვეულ ხალხს. თქვენ იცით რომ როდესაც ცივილიზაცია ჰკარგავს თავის სახეს, თავის მეობას, ის აღარაა
მოციქულები ( IV ს.) |
დაბოლოს სამოციქულო ეკლესია. გამარტივებული სახით ეს დაკავშირებულია იდეასთან რომლის თანახმადაც მოციქულები სტოვებდნენ თავის მემკვიდრეებს, მემკვიდრეები კი თავისი მემკვიდრეებს, ხდებოდა ხელდასმა და ასეა დღემდე.
მოციქულის მიწიერი ბედი |
ქრისტეს შემთხვევით არ აურჩევია რაოდენობად 12. ბიბლიის თანახმად 12 რჩეულთა რიცხვია. ძველად იყო 12 პატრიარქი, დამფუძნებელი იზრაელის ხალხისა რომელიც მაშინ იყო ძველი აღთქმის ეკლესია. თითქოს ამ ხაზის გასაგრძელებლად ქრისტე ირჩევს თორმეტ მოციქულს, ქრისტეს ახალი აღთქმის ეკლესიის დამფუძნებლებს. ამიტომაა რომ აპოკალიფსის თანახმად ეკლესია როგორც ქვაზე ისე დგას მოციქულების ბეჭებზე. აქ იგულისხმება ეკლესიის კიდევ ერთი თვისება. მოციქული ნიშნავს წარგზავნილს, ქრისტეს მიერ გაგზავნილს. ეკლესია ქრისტეს წარგზავნილი უნდა იყოს ამქვეყნად. თუ კი ეკლესია ახორციელებს ამას მაშინ ის ქრისტეს ხმაა, ის მქადაგებელი ეკლესიაა. მქადაგებელი იმ აზრით რომ ის მოწმობს მისთვის ჩაბარებულ განძზე, ცოცხალ ქრისტეზე, მის ყოფნაზე სამყაროში, ღმერთის ცოცხალ სულზე რომელიც არის აქ. და არა იმიტომ რომ ეკლესიაში შეიკრიბნენ ყველაზე ბრძენი და ყველაზე ძლიერი ადამიანები, არამედ იმიტომ რომ მათი მეშვეობით ლაპარაკობს ღმერთის სული, იმიტომ რომ ისაა ზოგჯერ ფარული და ზოგჯერ
ეკლესიები |
მაშ რა არის ეკლესიის გადმოცემა? ეს უპირველეს ყოვლისა არის მისი მთავარი დოგმატები. ისინი ძალიან ცოტაა. მრავალი ახალმოქცეული ადამიანი ფიქრობს რომ დოგმატები ძალიან ბევრია. არა. დოგმატებია ყველაფერი რაც ითქვა მსოფლიო კრებებზე. დანარჩენს კი ნებისმიერი ადამიანი თავისუფლად იღებს ან უარყოფს.
რა არის გადმოცემის ღერძი? ჩაწერილი დოგმატები და ჩაწერილი გამოცხადება ღმერთისა-წმინდა წერილი, ბიბლია. ამიტომ არ უნდა წარმოვიდგინოთ რომ ბიბლია უპირისპირდება ტრადიციას. ბიბლია არის დაფიქსირებული ეკლესიის ტრადიცია და ბიბლიის მეშვეობით ვამოწმებთ თუ რამდენად განვუდეგით ქრისტეს ნებას და ღმერთის სულს და რამდენად ვეთანხმებით მათ. საკითხი აქ სწორედ ასე წყდება.
ეკლესიები |
ეკლესიაში შესვლისას და მასში ცხოვრებისას ადამიანი თავშესაფარის გარდა იღებს მოწოდებასაც. ქრისტიანად ყოფნა მოწოდებაა, «პროფესიაა», ჩვეულებრივ ენით რომ ვთქვათ. ესაა სამყაროში რაღაც განსაკუთრებულის, არაჩვეულებრის, მარადისობისთვის რაღაცის გაკეთება. ჩვენი სიცოცხლე ეფემერულია, ხანმოკლეა, ხშირად უმნიშვნელოა, მაგრამ მარადისობასთან ზიარება, მასთან შეხება სიცოცხლეს ანიჭებს წარუვალ შინაარსს.
ეკლესიაში შესვლისას ჩვენ იქ ვპოულობთ ქრისტეს და ეკლესიაში მოქმედ ღმერთის სულს. ისევე როგორც ქრისტე უფალი დამარხეს და მის კუბოს ედო ბეჭედი ეკლესიაც თითქოს არაერთხელ იყო დანგრეული როგორც გარეშე მტრების ისე შინაგანი მტრების, უღირსი და ეკლესიის არსის შეურაცხმყოფელი, დამამცირებელი და დამმახინჯებელი ქრისტიანების მიერ. მაგრამ ეკლესია მუდამ აღმდგარა და აღდგება ყოველთვის.
მოციქული იოანეს აპოკალიფსისში ეკლესიას იწოდება პატარძლად, თემად რომელიც ელის თავის ღვთაებრივ საქმროს. ესე იგი ყველაფრის საფუძველი აქ არის სიყვარული. სიყვარული არის სიცოცხლე, სიყვარული არის უდიდესი საიდუმლო და ღმერთთან მიახლოებისას ჩვენ მას აღმოვაჩენთ ეკლესიაში როგორც უსაზღვრო სიყვარულს, როგორც მთელი ჩვენი არსებობის აზრს, მის მშვენიერებას, მის სისავსეს.
პოკალიფსის მხედრები, ალბრეხტ დიურერი |
და კიდევ ერთი. ეს ასეა იმიტომ რომ ქრისტეს არ სურდა რომ ჩვენ ჭეშმარიტების წვდომა გვეცადა ცალ-ცალკე, ყოველ ჩვენთაგანს თავის ცალკე და იზოლირებულ სამყაროში. ქრისტეს სურდა რომ ჩვენ ეს გვეკეთებინა ერთად. ეს ძნელია, ყოველი ადამიანური ერთობა დგას ცდუნებათა, უთანხმოებათა საფრთხეების წინაშე. მაგრამ ქრისტეს სურდა ასე. კიდევ ერთხელ ვიმეორებ: ეს იყო მისი ნება, მისი ეკლესია, მისი სული რომელიც დღესაცაა ამ ეკლესიაში ( გაგრძელება იქნება).
No comments:
Post a Comment